Sukses

TKI Korban Penembakan di Malaysia Menjadi Tersangka

Reka ulang kasus penembakan empat TKI dilakukan polisi Malaysia di sebuah bukit di kawasan Damansara, Selangor, Malaysia. Polisi Malaysia menjadikan keempat TKI sebagai tersangka pelaku kriminal.

Liputan6.com, Selangor: Polisi Malaysia melakukan rekonstruksi kasus penembakan empat tenaga kerja Indonesia di sebuah bukit di kawasan Damansara, Selangor, Malaysia, Rabu (16/3) siang. Namun anehnya, polisi menjadikan keempat korban menjadi tersangka kasus kriminal meski saksi mata menyatakan mereka tak melakukan pelanggaran.

Penembakan terhadap keempat TKI terjadi pada Kamis, pekan silam. Bersama beberapa teman, keempat TKI yang baru saja pulang dari tempat kerja di Damansara disergap serombongan orang yang menembak mereka. Gaspar, Marcus, Dedi, dan Remee terluka parah terkena peluru dalam kejadian. Keempat TKI asal Nusatenggara Timur ini kemudian dibawa ke Rumah Sakit Selayang.

Di rumah sakit itulah, keempat TKI tersebut kemudian diringkus Polisi Diraja Malaysia. Oleh polisi Malaysia, mereka dijadikan tersangka kasus kriminal. Pihak Kedutaan Besar RI di Malaysia berjanji akan memberikan perlindungan hukum kepada mereka. "Kita akan bela," kata Dwi Priyatno, senior penghubung di KBRI di Malaysia [baca: Menembak TKI, Malaysia Diminta Bertanggung Jawab].(AWD/Syaiful Halim dan Gatot Setiawan)

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.

    Video Terkini